Nederland is tegenwoordig gewend aan het part-time thuis werken. Dat biedt tal van mogelijkheden om zonder enkele zorgen je klanten en leads weer te spreken.
We merken dat mensen nog steeds voorzichtig zijn met het face-to-face meeten van contacten buiten de sociale kringen. Het is dan ook een lastige tijd om te bepalen wat de juiste keuze is. Gaan we bijvoorbeeld wel of niet naar het zakelijk event? Vragen waar je een aantal jaar geleden niet bij stil stond. Gelukkig is in het digitale tijdperk de oplossing dichterbij dan je denkt, namelijk; webinars.
Een presentatie, workshop, seminar, intern of extern event kan je gemakkelijk geven met een webinar. Breng op een laagdrempelig en kosten efficiënte manier je boodschap over aan je doelgroep.
De nieuwe wereld van webinars
De ontwikkeling van webinars en het gebruik ervan heeft de afgelopen twee jaar absoluut niet stil gestaan. Veel bedrijven zagen zich genoodzaakt te kiezen voor een digitale oplossing. De keuze was al snel gemaakt; webinars! Zo is het organiseren van een webinar kostenefficiënt, duurzaam, schaalbaar, toegankelijk voor iedereen en ontvang je zeer belangrijke data. Bovendien hoeven kijkers niet meer de deur uit en heb je altijd een opname beschikbaar om het webinar op een ander moment te bekijken.
Ondernemers die voor de corona-pandemie actief waren met webinars, gebruikte meestal een soort gelijke opzet. Een presentator met een powerpoint presentatie. Tijdens de pandemie waren veel bedrijven alleen nog maar gefocust op webinars, dit bracht vooral nieuwe creatieve ideeën met zich mee. Bedrijven hebben hun online podium op een andere manier ingedeeld en gaan liever voor een laagdrempelig tafel/bank-gesprek, een interview of een webinar met een partner. De wereld van webinars is een stuk dynamischer geworden en bovendien breed geaccepteerd in de samenleving.
Expert status
De belangrijkste reden voor ondernemers om te starten met webinars? Het tonen van een bepaalde expertise op een specifiek vlak. Voorheen gebeurde dat vaak via fysieke evenementen of presentaties op beurzen. Aangezien het contact met de doelgroep minder frequent was, ging het vaak minder over de inhoud en meer over de conversie. Je wilt immers dat schaarse contactmoment met je doelgroep direct wat oplevert.
Met webinars werkt het gelukkig allemaal net wat anders. Kijkers melden zich direct aan via een registratiepagina die je opmaakt in je eigen huisstijl. Daarnaast ontvangen de inschrijvingen volledig geautomatiseerde reminder mails die je helemaal zelf opmaakt.
Tijdens het webinar heeft de presentator de volledige controle. Door middel van een publieke of privé chat, polls en quizvragen is het mogelijk om meer te weten te komen over het publiek. Op deze manier kan jij echt je doelgroep leren kennen!
Na afloop heb je als het goed is enorme hoeveelheden data verzamelt over je doelgroep. Alle informatie kan je gemakkelijk koppelen aan je favoriete marketingtools zodat je aan de slag kan gaan met de opvolging.
Bovendien wordt er met de meeste webinar software automatisch een opname gemaakt. Dat zorgt ervoor dat je heel makkelijk het webinar nogmaals kan aanbieden. Op deze manier blijf jij leads en informatie verzamelen over je doelgroep.
Ben jij er klaar voor?
Er zijn genoeg webinar platformen om uit te proberen. De bekendste Nederlandse partij is WebinarGeek. Het bedrijf ontwikkelt gebruiksvriendelijke webinar software die volledig AVG proof is.